پرسش-و-پاسخ-درباره-یونی-زینک

فواید مصرف قرص یونی زینک در بارداری

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

همه ما شنیده‌ایم که کمبودهای بدن مادر در دوران بارداری ممکن است اثرات جبران ناپذیری روی رشد جنین و در آینده رشد کودک بگذارد. از آنجا که در کشور ما بسیاری از مادران از کمبودهای تغذیه‌ای مشترکی رنج می‌برند، معمولاً متخصصان برای برطرف کردن این کمبودها، استفاده از مکمل‌های تقویتی را توصیه می‌کنند. قرص یونی زینک هم یکی از همین مکمل‌هاست که برای رفع کمبود زینک و ویتامین‌های گروه B پیشنهاد می‌شود. هرچند که بیشتر ما یونی زینک را به عنوان مکمل پوست و مو می‌شناسیم، اما این قرص می‌تواند برای تقویت بدن در دوران بارداری هم مؤثر باشد.

اگر در دوران بارداری به سر می‌برید و به دنبال یک قرص زینک خوب می‌گردید، این مطلب از ریمونا را از دست ندهید؛ زیرا می‌خواهیم از فواید مصرف قرص یونی زینک در بارداری بگوییم و شما را بیشتر با این مکمل آشنا کنیم. شاید این مکمل، برای شما هم بهترین و مناسب‌ترین انتخاب باشد.

 قبل از هرچیز باید هشدار دهیم که مصرف هرگونه دارو و مکمل غذایی در بارداری، ممکن است به طور مستقیم روی رشد جنین اثر بگذارد. از این رو حتماً قبل از مصرف هر دارو یا مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

فواید زینک برای زنان

قرص یونی زینک در واقع یک مکمل زینک پلاس است که زینک مورد نیاز بدن ما را تأمین می‌کند و در کنار آن ویتامین‌های لازم دیگر بدن را نیز در اختیار ما قرار می‌دهد. به همین دلیل، اگر بخواهیم بدانیم که این مکمل چه فوایدی برای بدن ما زنان دارد، باید ابتدا با فواید زینک آشنا شویم.

تقویت سیستم ایمنی

داشتن یک سیستم ایمنی قوی برای زنان به خصوص در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها مصرف قرص تقویت سیستم ایمنی بدن را قبل از بارداری آغاز کنند.

زینک برای تقویت سیستم ایمنی قبل از بارداری و در طول بارداری ضروری است.

زینک یکی از ضروری‌ترین عناصر برای تقویت ایمنی است. بدن برای تولید سلول‌های دفاعی سالم و تأمین انرژی برای پاسخ‌های ایمنی سریع و قوی به این عنصر نیاز دارد. کمبود زینک پاسخ ایمنی را تضعیف می‌کند. علاوه بر این، زینک خود به تنهایی نیز در افزایش آنزیم‌های نابود کننده‌ی عوامل عفونی نقش دارد.

تقویت پوست و مو

بیشتر ما زینک را با این خاصیت می‌شناسیم: تقویت پوست و مو. حضور زینک برای تولید پروتئین‌های حیاتی و ساختاری از جمله کلاژن و کراتین ضروری است. این پروتئین‌ها پایه‌ای‌ترین نیاز بدن برای رشد مناسب مو و داشتن تار موهای ضخیم و پوست صاف و بدون چروک محسوب می‌شوند.

بیشتر بدانید  همه چیز درباره ویتامین B12

تقویت استخوان‌ها

زینک برای افزایش تراکم استخوان‌ها نیز مفید است. خانم‌ها می توانند با مصرف زینک از بروز این مشکل پس از بارداری یا در دوران یائسگی پیشگیری کنند.

تأثیر قرص زینک در بارداری

در بخش قبل خیلی مختصر به خواص زینک برای بدن خانم‌ها اشاره کردیم؛ اما هنوز نگفتیم که مصرف قرص زینک پلاس در بارداری چه خواصی دارد؟ در ادامه مفصل به خواص مصرف زینک در بارداری می‌پردازیم.

زینک برای رشد جسمی و ذهنی جنین نقش مهمی دارد.
  1. یکی از مهم‌ترین وظایف زینک در بدن، شرکت در فرایند تقسیم سلولی و تشکیل و ترمیم بافت‌ها است. این یعنی بدن شما برای تشکیل همه‌ی بافت‌های جنین به زینک نیاز دارد.
  2. بدن برای سنتز DNA و پروتئین‌های حیاتی نیز به زینک وابسته است. این پروتئین‌ها در تولید هورمون‌ها، آنزیم‌ها و بافت‌های بدن نقش دارند.
  3. گفتیم که زینک یکی از اصلی‌ترین عناصر برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی محسوب می‌شود. مصرف زینک در بارداری هم برای تقویت سیستم ایمنی جنین و هم برای جلوگیری از ابتلای مادر به بیماری‌های عفونی مهم و حیاتی است.
  4. یکی دیگر از فواید زینک در بارداری، کمک به نمو صحیح سیستم عصبی و ایجاد ارتباط بین مغز و سایر اندام‌های جنین است. رفع کمبود زینک در دوران بارداری ریسک ابتلا به مشکلات مغزی را در جنین کاهش می‌دهد.

قرص یونی زینک را از اینجا بخرید

عوارض کمبود زینک در بارداری

قبل از اینکه به سراغ فواید قرص یونی زینک در بارداری برویم، بهتر است نگاهی به عوارض کمبود آن در دوران حاملگی نیز بیاندازیم. آگاهی از این عوارض ما را از اهمیت بالای مصرف زینک در بارداری مطلع می‌کند.

کمبود زینک باعث اختلال در رشد جنین و زایمان زودرس می‌شود.
  1. ریزش مو یکی از مشکلات شایع خانم‌ها در دوران بارداری یا پس از زایمان است. کمبود زینک و ریزش مو ارتباط مستقیمی باهم دارند. اگر این کمبود در بدن مادر رفع نشود، ریزش موی شدیدی را به همراه خواهد داشت.
  2. کمبود روی اثرات نامطلوبی روی رشد مغز جنین گذاشته و بعداً در سال اول زندگی نوزاد نیز تکامل مغز را دچار مشکل می‌کند. این اثرات نامطلوب باعث کاهش قدرت یادگیری و ادراک، کاهش ضریب هوشی و کاهش سرعت رشد کودک در آینده می‌شود.
  3. زینک برای تشکیل هورمون‌ها و اندام‌های جنسی در نوزاد پسر نقش بسیار مهمی دارد. کمبود این عنصر در دوران بارداری باعث ایجاد اختلال در رشد جنسی جنین پسر می‌شود.
  4. از دیگر اثرات منفی کمبود زینک در بارداری، ضعف ایمنی بدن مادر و جنین به طور همزمان است. این یعنی از طرفی مادر ممکن است بخاطر کمبود زینک در بارداری در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار گیرد که به جنین آسیب می‌رساند. از طرفی هم جنین با سیستم ایمنی ضعیف به دنیا خواهد آمد.
  5. یکی از مهم‌ترین عوامل بروز زایمان زودرس، کمبود زینک است. این عنصر در تنظیم هورمون‌ها در دوران بارداری نقش دارد. کمبود زینک باعث اختلال در هورمون‌های مادر و بروز زایمان زودرس می‌شود.
بیشتر بدانید  ۳ روش ساخت پروتئین وی خانگی برای بدنسازی

ترکیبات قرص یونی زینک؛ بهترین مکمل زینک برای بارداری

تا اینجا از خواص زینک برای بدن مادر و جنین گفتیم؛ اما این تنها عنصر موجود در قرص یونی زینک نیست. این قرص زینک پلاس سوئیسی، علاوه بر زینک، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C را نیز درون خود دارد که برای تقویت بدن در دوران بارداری بسیار مفید و موثرند. در ادامه به طور مختصر خواص این ویتامین‌ها را شرح می‌دهیم:

قرص یونی زینک، علاوه بر زینک، ویتامین c و ویتامین های گروه B را نیز دارد.

ویتامین B1

این ویتامین مواد مغذی مورد نیاز سلول‌های مغز و قلب را تأمین می‌کند و در حفظ سلامت گلبول‌های قرمز و خون رسانی بهتر نیز نقش دارد.

ویتامین B2

جذب بهتر آهن و فولیک اسید، تنظیم فعالیت تیروئید، تقویت دید و تقویت سیستم ایمنی، از نقش‌های مهم ریبوفلاوین یا ویتامین ب۲ محسوب می‌شود.

ویتامین B3

برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست ضروری است و به درمان التهاب مفاصل و اختلالات جنسی کمک می‌کند.

کلسیم دی-پنتوتنیت

ترکیبی از ملح کلسیم و ویتامین B5 است. این ترکیب به طور چشمگیری باعث جذب بهتر کلسیم، تقویت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی بدن می‌شود.

ویتامین B6

یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌ها برای تولید هموگلوبین طبیعی در بدن است که در تقویت حافظه، رشد بهتر مغز و تقویت توانایی حرکتی نیز نقش دارد.

ویتامین B7 (بیوتین)

ضروری‌ترین ویتامین برای کاهش ریزش مو است. بیوتین به تقویت بدن ورزشکاران، سالمندان و مادران باردار کمک می‌کند.

ویتامین B9 (فولیک اسید)

یکی از مهم‌ترین عناصر برای رشد طبیعی جنین در دوران بارداری محسوب می‌شود. خانم‌ها قبل از دوران بارداری هم باید قرص فولیک اسید را مصرف کنند؛ زیرا کمبود آن باعث ایجاد کم خونی، مشکلات گوارشی، کاهش توان باروری و… می‌شود.

ویتامین B12

برای تولید انرژی از اسیدهای چرب، ویتامین ب۱۲ نیاز است. این ویتامین برای تولید بیشتر گلبول‌های قرمز و سفید خون، بهبود عملکرد مغز و تقویت سیستم عصبی نقش اساسی دارد.

ویتامین C

این ویتامین با کمک به جذب بیشتر آهن و خاصیت آنتی اکسیدان خود به تقویت سیستم ایمنی مادران در دوران بارداری کمک می‌کند. همچنین ویتامین سی برای افزایش سلامت پوست در مادر و نوزاد نیز ضروری است.

مصرف قرص یونی زینک در بارداری چه فوایدی دارد؟

فواید قرص یونی زینک در بارداری از مطالعه ترکیبات آن نیز مشخص می‌شود. اگر بخش قبل را مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که این مکمل زینک پلاس بیشتر نیازهای بدن مادران باردار را تأمین می‌کند و خواص زیر را برای آن‌ها فراهم می‌کند:

خرید انواع مکمل های زینک

  • جلوگیری از زایمان زودرس
  • افزایش سلامت مادر و جنین
  • کمک به رفع کم خونی در دوران بارداری
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی
  • افزایش انرژی بدن مادر برای رشد بهتر جنین
  • تأمین ریزمغذی‌های ضروری برای رشد مغز نوزاد
  • بهبود بی اشتهایی مادران باردار برای تغذیه‌ی بهتر
  • تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین در دوران بارداری
  • کمک به رشد بهتر بافت‌ها و اندام‌های جنین در دوران بارداری

نحوه‌ی مصرف قرص یونی زینک در بارداری

از آنجا که مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و املاح در بارداری ممکن است برای جنین عوارضی به دنبال داشته باشد؛ میزان مصرف زینک در بارداری برای هر خانم باید توسط پزشک متخصص مشخص شود.

بیشتر بدانید  با بهترین ژل جوان کننده و روشن کننده صورت آشنا شوید…!
میزان مصرف قرص یونی زینک در بارداری باید توسط پزشک متخصص مشخص شود.

در حالت عادی مصرف روزی یک عدد از قرص یونی زینک به افراد توصیه می‌شود؛ اما اگر در دوران بارداری هستید، حتماً برای دوز مناسب مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قرص یونی زینک در بارداری

خوشبختانه این مکمل عوارض جانبی خاصی ندارد. اما اگر به زینک یا سایر ویتامین‌های این مکمل حساسیت داشته باشید، ممکن است دچار اسهال، سردرد یا سرگیجه شوید. البته دقت کنید که مصرف بیش از حد زینک در بارداری هم عوارض دارد.

موارد احتیاط مصرف قرص یونی زینک در بارداری

از مصرف همزمان قرص یونی زینک در بارداری با داروهای زیر خودداری کنید:

  • آنتی بیوتیک ها
  • کینولون ها مانند سیپروفلوکساسین
  • تتراسایکلین ها مانند ماینوسایکلین، داکسی سایکلین)
  • بیس فسفونات ها (مانند آلندرونیت، رزیدرونات، اتیدرونات)
  • داروهای ضد صرع (مانند فنی توئین)
  • لوودوپا
  • سیس پلاتین
سوالات خود درباره‌ی قرص یونی زینک را از ما بپرسید.

سؤالات شما درباره مصرف قرص یونی زینک در بارداری

تا به اینجا تقریباً هرچه درباره فواید مصرف یونی زینک در بارداری باید بدانید را گفتیم. هرچند سعی کردیم بیشتر اطلاعات درباره‌ی این قرص را بازگو کنیم، ممکن است بازهم جواب شما درباره این قرص را نداده باشیم. به همین دلیل در ادامه‌ی این بخش با نظر دکتر داروساز به سؤالات رایج شما درباره مصرف قرص یونی زینک در بارداری پاسخ می‌دهیم.

آیا مصرف قرص زینک روی جنسیت جنین اثرگذار است؟

خیر. هرچند ممکن است تاکنون توصیه‌های زیادی درباره اثر زینک بر جنسیت جنین شنیده باشید، این موضوع از نظر علمی تائید نشده و درست نیست. طبق تحقیقات و داده‌های فعلی، زینک یا هر ریزمغذی دیگری اثری روی تغییر جنسیت جنین ندارد.

بهترین زمان مصرف قرص یونی زینک در بارداری چه زمانی است؟

برای مصرف قرص یونی زینک در بارداری باید دقت کنید تا سه ماه اول بارداری مصرف هیچگونه مولتی ویتامین بارداری (به جز فولیک اسید و آهن در برخی موارد) توصیه نمی‌شود. مصرف مکمل‌هایی مانند یونی زینک را بهتر است از ماه چهارم و با مشورت پزشک آغاز کنید.

یونی زینک به کاهش ریزش مو در بارداری هم کمک می‌کند؟

بله. یکی از مهم‌ترین اثرات یونی زینک کاهش ریزش مو و تقویت رشد موها است. پس با مصرف یونی زینک در بارداری می‌توانید این فایده را نیز از آن دریافت کنید.

آیا مصرف قرص یونی زینک در بارداری چاق کننده است؟

قرص یونی زینک برای بهبود بی‌اشتهایی مادران در دوران بارداری مکمل بسیار خوبی است. اما اثری در افزایش وزن و چاقی ندارد.

برای مصرف قرص یونی زینک در بارداری حتماً با پزشک مشورت کنید

در این متن به فواید قرص یونی زینک در بارداری اشاره کردیم و نکاتی که باید برای مصرف آن در دوران بارداری رعایت کنید را نیز گفتیم. همانطور که در متن هم چندین بار تاکید کردیم، با وجود اینکه مصرف قرص یونی زینک در بارداری فواید زیادی دارد، ممکن است برای همه‌ی خانم‌ها مناسب نباشد. پس حتماً قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

برای دسترسی سریع و آسان به قرص یونی زینک یا سایر مکمل‌های تقویتی برای بارداری، کافی است وارد وبسایت یا اپلیکیشن خرید آنلاین دارو ریمونا شوید. در ریمونا می‌توانید در کمتر از یک دقیقه این محصول را برای خود سفارش دهید.

اگر تجربه‌ی استفاده از قرص یونی زینک در بارداری را داشتید، نظرات خود را درباره‌ی اثرات این قرص با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید سؤالات خود را درباره این قرص از ما بپرسید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ می‌دهیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه ریمونا از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

  • خواص زینک برای بدن
  • فواید قرص یونی زینک
  • کمبود زینک و ریزش مو
  • بهترین مارک مولتی ویتامین در بارداری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cart
Your cart is currently empty.