مقایسه-ترکیبات-پروتئین-وی-ایزوله-و-کنسانتره

مقایسه کامل ترکیبات پروتیئن وی ایزوله و کنسانتره

با اینکه پروتئین وی استاندارد طلایی در تغذیه ورزشی است، تصمیم‌گیری بین پروتئین وی ایزوله و پروتئین وی کنسانتره نیاز به بررسی دقیق دارد زیرا بر عوامل مختلفی از لاکتوز تا لوسین تأثیر می‌گذارد. این دو پروتئین از جهات مختلفی مانند محتوای پروتئین، سطوح زیست فعال، مقدار لاکتوز، محتوای چربی و کلسترول و آمینو اسیدهای موجود در آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله از مجله سلامت ریمونا قصد داریم ترکیبات پروتئین وی ایزوله و کنسانتره را مورد بررسی قرار دهیم. تا بتوانیم با مقایسه این دو نوع پروتئین، در مورد مناسب‌تر بودن پروتئین وی ایزوله یا کنسانتره برای خودمان بهتر تصمیم بگیریم.

انواع پروتئین لبنی، گیاهی و حیوانی

عواملی مانند تندرستی، مدیریت وزن، افزایش قدرت بدنی و بهبود ریکاوری ورزشی از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مصرف محصولات پروتئینی روی بیاورند. اما برای رسیدن به این اهداف باید به این مسئله توجه داشته باشید که همه پروتئین‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. هر یک از انواع پروتئین‌های موجود در بازار، دارای ترکیبات متفاوتی هستند و در نتیجه کارکرد و مکانیسم اثر آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

امروزه پروتئین‌های مختلفی در مکمل‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از گزینه‌های لبنی مانند پروتئین‌های آب پنیر (وی) و پروتئین شیر گرفته تا پروتئین‌های گیاهی مانند نخود، که در تغذیه ورزشی رواج زیادی دارند. اما حتی اگر این محصولات به طوری فرموله شده باشند که مقدار پروتئین یکسانی داشته باشند، کیفیت پروتئین تفاوت زیادی در اثرگذاری آن ایجاد می‌کند.

پروتئین آب پنیر (Whey protein) به واسطه مقدار PDCAAS کامل ۱.۰۰، مدت‌هاست که پروتئین ارجح برای برنامه‌های تغذیه ورزشی بوده است. (PDCAAS مقدار پروتئینی که بدن شما دفع می‌نماید را اندازه گیری می‌کند، بنابراین در نهایت مشخص می‌شود که بدن شما واقعا از چه مقدار پروتئین استفاده کرده است.)

پروتئین وی یا همان پروتئین به دست آمده از آب پنیر مقدار PDCAAS بسیار مناسبی دارد. به این معنی که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری که بدن به نسبت مناسب برای رفع نیازهای بدن نیاز دارد، می‌باشد. به عنوان مثال، برخلاف بسیاری از پروتئین‌های گیاهی، هیچ‌گونه کمبود اسید آمینه در پروتئین وی وجود ندارد.

بیشتر بدانید  درباره جوش زیر پوستی چه میدانید؟

برای خرید انواع مکمل بدنسازی و ورزشی با قیمت‌های مناسب و تخفیفات ویژه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. از طریق اپلیکیشن یا سایت داروخانه آنلاین ریمونا می‌توانید مکمل‌های بدنسازی مورد نظر خود را به صورت اقساطی نیز خریداری کنید:

خرید مکمل بدنسازی

ترکیبات پروتئین وی چیست و چه انواعی دارد؟

شیر حاوی دو نوع پروتئین اصلی است: کازئین (۸۰%) و وی (۲۰%). پروتئین وی (Whey Protein) مخلوطی از پروتئین‌های جدا شده از آب پنیر است. آب پنیر در طی فرایندی که پنیر تولید می‌شود، از مایع شیر جدا می‌گردد. مکمل‌های پروتئین وی در سه نوع تولید می‌شوند که تفاوت اصلی آن‌ها در نحوه پردازش است. البته همانطور که گفتیم ترکیبات پروتئین وی در هر سه نوع نیز متفاوت است، به طور مثال مقدار چربی، کربوهیدرات، پروتئین و یا لاکتوز آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند.

ترکیات پروتئین وی کنسانتره

این پودر پروتئین حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد میزان پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره‌های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین هستند و بالاترین سطح آن‌ها تا ۹۰ درصد پروتئین دارند. از بین انواع پروتئین وی دیگر، این مورد طعم و مزه بهتری دارد. از آنجا که این پروتئین با فرآیند مایکورفیلتر یا اولترافیلتراسیون تولید شده است، نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب‌تری دارد.

ترکیبات پروتئین وی ایزوله

این نوع پروتئین وی برای از بین بردن تمام چربی و لاکتوز پردازش می‌شود. ترکیبات پروتئین وی ایزوله معمولا حاوی حداقل ۹۰ درصد پروتئین بوده و بیشترین میزان پروتئین را دارا می‌باشند. پروتئین وی ایزوله، خالص‌ترین شکل پروتئین وی موجود است و از آنجا که مقدار لاکتوز پایینی دارد، یک منبع پروتئینی بسیار خوب برای افرادی است که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند. این نوع پروتئین وی چربی بسیار کمی نیز دارد. قیمت این وی به دلیل خلوص بالای پروتئین بیشتز از وی کنسانتره است.

 

ترکیبات پروتئین وی هیدرولیز شده

نوع دیگر پروتئین وی، هیدرولیز شده است. این پروتئین تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته که به جذب بهتر پروتئین در بدن کمک زیادی می‌کند. بنابراین وی هیدرولیز شده نسبت به دو شکل دیگر پروتئین وی، به زمان کمتری برای هضم احتیاج دارد. برای افرادی که نمی‌توانند وی کنسانتره معمولی را تحمل کنند، شاید وی ایزوله یا هیدرولیز مناسب‌تر باشد. در پروتئین وی هیدرولیز شده آنقدر ماده پروتئینی را تجزیه و فرآوری کرده‌اند که تقریبا تبدیل به اسید آمینه شده است. این پروتئین به محض مصرف قابل جذب است و بالطبع قیمت بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بدانید  چند روش موثر کاهش درد عضلات

برای خرید پروتئین وی از معتبرترین برندها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. مکمل‌های پروتئین وی در این لیست جزو پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات ورزشی هستند که می‌توانید به صورت اقساطی و با قیمت‌های مناسب به همراه تخفیفات ویژه خریداری کنید:

خرید پروتئین وی

تفاوت ترکیبات پروتئین وی ایزوله و کنسانتره

همانطور که در قسمت قبل دیدیم، در میان ترکیبات پروتئین وی در هر سه نوع آن، تمایزات مهمی وجود دارد. در این بخش نگاهی به تفاوت‌های کلیدی بین دو پروتئین وی محبوب ورزشکاران و بدنسازان می‌اندازیم: پروتئین وی ایزوله (WPI) و پروتئین وی کنسانتره (WPC).

۱.  محتوای پروتئین

شاید شناخته‌شده‌ترین تفاوت بین WPI و WPC محتوای پروتئین باشد. پروتئین وی کنسانتره می‌تواند تا ۸۰٪ پروتئین داشته باشد، در حالی که پروتئین وی ایزوله حاوی ۹۰٪ است. این بدان معناست که برای دستیابی به مقدار پروتئین هدف خود، به میزان پروتئین وی ایزوله کمتری مورد نیاز است.

۲. اجزای زیست فعال

پروتئین وی به طور طبیعی شامل تعدادی از ترکیبات زیست فعال مانند گلیکوماکروپپتید (GMP)، آلفا-لاکتالبومین و بتا-لاکتوگلوبولین است که از نظر اثرات مفید مختلف بر روی بدن مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. هنگامی که پروتئین وی ایزوله از طریق میکروفیلتراسیون جریان متقاطع پردازش می‌شود، این زیست فعال‌ها حفظ می‌شوند و در نتیجه سطوح زیست فعال بالاتری نسبت به پروتئین وی کنسانتره دارد.

۳. لاکتوز

در طول پردازش پروتئین وی کنسانتره ۸۰% به پروتئین وی ایزوله ۹۰%، بسیاری از اجزای غیر ضروری از جمله لاکتوز حذف می‌شوند. به همین دلیل است که پروتئین وی ایزوله دارای لاکتوز بسیار کم است (کمتر از ۱٪ در مقایسه با حدود ۵٪ برای کنسانتره). این مسئله پروتئین وی ایزوله را به یک انتخاب عالی برای مصرف‌کنندگانی که به لاکتوز حساس هستند تبدیل می‌کند.

۴. چربی و کلسترول

در ترکیبات پروتئین وی ایزوله، مقدار قابل توجهی از چربی و کلسترول در طول پردازش حذف می‌شود. محتوای چربی ایزوله کمتر از ۱٪ است. در مقایسه با حدود ۸٪ برای پروتئین کنسانتره، ایزوله عملاً بدون کلسترول است. این ویژگی‌ها می‌تواند برای مصرف کنندگانی که مراقب مصرف چربی و کلسترول خود هستند، بسیار مهم باشد.

۵. BCAA و لوسین

پروتئین وی ایزوله همچنین سرشار از آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAAs) از جمله لوسین است. تحقیقات نشان می‌دهد لوسین نقشی اساسی در سنتز و رشد پروتئین ماهیچه ایفا می‌کند. مقدار بی سی ای ای‌ها در ترکیبات پروتئین وی ایزوله بیشتر از وی کنسانتره است.

بیشتر بدانید  فواید مصرف کپسول پاورفیت برای سیستم ایمنی بدن

 

کدام پروتئین را انتخاب کنیم؟

با توجه به مطالب گفته شده در مورد ترکیبات پروتئین وی ایزوله و کنسانتره، در اغلب موارد وی ایزوله بسیار بهتر است. این نوع پروتئین وی درصد خلوص بالاتری داشته و مقدار پروتئین آن بیشتر است. همچنین مقدار چربی و کلسترول در آن بسیار کمتر از کنسانتره بوده و لاکتوز آن نیز حذف می‌شود. علاوه بر این وی ایزوله نسبت به وی کنسانتره آمینو اسیدهای شاخه‌دار بیشتری دارد. با تمام این ویژگی‌های پروتئین وی ایزوله که مزایای کلیدی تغذیه‌ای را برای محصولات مکمل ورزشی ارائه می‌دهد، پروتئین وی کنسانتره به دلیل داشتن طعم مطبوع‌تر خود شناخته شده و قیمت مناسب‌تری نیز دارد. از همین رو انتخاب بین این دو پروتئین وی به خود شما، شرایطتان و انتظاراتتان بستگی دارد. با این حال بهتر است تاکید کنیم، هر دو نوع پروتئین وی ایزوله و کنسانتره می‌تواند تا حد زیادی شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کنند.

شما می‌توانید انواع پروتئین وی، کراتین بدنسازی و سایر مکمل‌های ورزشی را از طریق داروخانه آنلاین ریمونا خریداری کنید. همچنین اگر در مورد هر یک از این محصولات و نکات مصرف آن‌ها سوالی داشتید، پایین این مقاله یا در سایت داروخانه دکتر اصیلی، پرسش‌های خود را در قسمت نظرات مطرح کنید. متخصصین داروساز ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

پروتئین ایزوله چطور ساخته می‌شود؟

پروتئین ایزوله پروتئین از یک منبع حیوانی یا گیاهی غنی از پروتئین مانند شیر یا نخود زرد ساخته می‌شود. سپس سازنده از روش جداسازی تا حد امکان اجزای غیر پروتئینی، که شامل کربوهیدرات‌ها و چربی است را حذف می‌کند. سه روش اصلی جداسازی مورد استفاده برای ساخت پروتئین ایزوله عبارتند از: رسوب، فیلتراسیون غشایی و تبادل یونی.

کازئین میسلار چیست؟

کازئین میسلار یک ماده پروتئینی غلیظ لبنی است که حاوی سطوح بالایی از کازئین است. این کازئین با کیفیت بالا در محصولات تغذیه ورزشی محبوب است زیرا هضم و جذب کندتر آن در مقایسه با پروتئین وی اجازه می‌دهد تا اسیدهای آمینه به طور مداوم در بدن آزاد شود. کازئین میسلار منبع کاملی از پروتئین است که هر ۹ اسید آمینه ضروری را در خود دارد.

چه مقدار پروتئین در طول روز نیاز داریم؟

مقدار توصیه شده برای بزرگسالان با حداقل فعالیت بدنی ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به این معنی که فردی با سطح فعالیت پایین که ۷۰ کیلوگرم وزن دارد. برای جلوگیری از کمبود پروتئین باید حتماً روزانه حداقل ۵۵ گرم پروتئین مصرف کنید. با این حال، گروه‌های خاصی از مردم نیاز به پروتئین بیشتری دارند. به عنوان مثال، از ۴۰ تا ۵۰ سالگی، افراد باید پروتئین خود را به ۱-۱.۲ گرم در کیلوگرم برسانند تا از کاهش عضلانی ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند. افرادی که سطح فعالیت بسیار بالایی دارند، به ویژه کسانی که به طور منظم وزنه می‌زنند یا ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، ممکن است به ۱.۱-۱.۷ گرم در کیلوگرم پروتئین نیاز داشته باشند.

منبع:

مقالات glanbianutritionals.com

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cart
Your cart is currently empty.