d8a8d987d8aad8b1db8cd986 d8b2d985d8a7d986 d985d8b5d8b1d981 daafd984d988d8aad8a7d985db8cd986 da86d987 d985d988d982d8b9db8c d8a7d8b3d8aa 6652c2d70a66f

بهترین زمان مصرف گلوتامین چه موقعی است؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه موجود در بدن است که در بسیاری از عملکردهای مهم نقش دارد. این آمینو اسید نیمه ضروری در ماهیچه‌ها تولید می‌شود و برای عضله‌سازی اهمیت زیادی دارد. از همین رو مکمل‌های گلوتامین از جمله محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مکمل‌های بدنسازی به شمار می‌روند. در این مقاله از مجله سلامت ریمونا شما را با تمامی فواید گلوتامین آشنا می‌کنیم. همچنین نکات لازم در مورد بهترین زمان مصرف گلوتامین را بیان خواهیم کرد. اگر شما هم قصد دارید از مکمل‌های گلوتامین برای عضله‌سازی استفاده کنید، مطالعه این مقاله برایتان مفید خواهد بود.

گلوتامین چیست و چه انواعی دارد؟

قبل از اینکه به بحث بهترین زمان مصرف گلوتامین برسیم، لازم است با این اسید آمینه بیشتر آشنا شویم. اسیدهای آمینه بلوک‌های سازنده پروتئین در بدن هستند و در عضله‌سازی نقش اساسی دارند. از همین رو فراوان‌ترین اسید آمینه، یعنی گلوتامین، برای ورزشکاران و بدنسازان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گلوتامین در گروه اسیدهای آمینه نیمه ضروری (مشروط) قرار می‌گیرد. به این معنی که بدن ما قابلیت تولید آن را دارد، اما در برخی موارد مانند بیماری لازم است گلوتامین از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها تامین شود. چرا که در چنین شرایطی سطح گلوتامین کاهش پیدا می‌کند و بدن قادر نیست به تنهایی آن را به قدر کافی تولید کند.

گلوتامین نیز مانند بسیاری از اسیدهای آمینه دیگر به دو شکل مختلف وجود دارد. ال-گلوتامین و دی-گلوتامین دو نوع گلوتامین هستند که تقریبا یکسان بوده اما آرایش مولکولی متفاوتی دارند. نوعی از گلوتامین که در غذاها و مکمل‌های بدنسازی یافت می‌شود، ال-گلوتامین است که معمولا به دلیل راحتی در تلفظ به صورت “گلوتامین” بیان می‌گردد.

گلوتامین چه کاربردهایی دارد؟

در حالت عادی، اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، شاید نیازی به مصرف مکمل‌های گلوتامین وجود نداشته باشد. اما در مواردی مانند بیماری و یا ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، ممکن است کمبود گلوتامین ایجاد شود. در چنین شرایطی می‌توانید از مکمل‌های حاوی گلوتامین استفاده کنید. البته برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که منبع خوبی از گلوتامین محسوب می‌شوند. ماهی خال مخالی، کلم قرمز، تخم مرغ، بادام هندی، جعفری، لوبیا قرمز و اسپیرولینا خشک شده از جمله منابع غذایی حاوی گلوتامین هستند.

بیشتر بدانید  عوارض مصرف خودسرانه مولتی ویتامین

اما گلوتامین چه فوایدی برای بدن دارد. این اسید آمینه می‌تواند در موارد زیر موثر عمل کند:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود سلامت روده و دستگاه گوارش
  • کمک به ریکاوری عضلات پس از ورزش
  • کاهش درد بدن و ماهیچه‌ها بعد از تمرینات
  • بازیابی رشد و نگهداری از بافت عضلانی
  • جلوگیری از بروز خستگی از طریق کمک به حذف آمونیوم
  • کمک به ذخیره‌سازی گلیکوژن عضلات
  • کمک به فرآیند سنتز و تولید پروتئین و عضله‌سازی

بهترین زمان مصرف گلوتامین برای حجم

مورد مصرف اصلی مکمل‌های گلوتامین برای جلوگیری از تحلیل عضلات و بهبود ریکاوری در بدنسازی است. از همین رو افرادی که از این مکمل در جهت رشد توده عضلانی بدون چربی استفاده می‌کنند، باید آن را پس از تمرین مصرف نمایند. معمولا مربیان توصیه می‌کنند که بهترین زمان مصرف گلوتامین برای حجم، ۳۰ دقیقه بعد از تمرین می‌باشد.

برخی از ورزشکاران تمایل دارند که در دو نوبت از روز گلوتامین را مصرف کنند. در چنین شرایطی می‌توانید یک بار بعد از تمرین و یک بار قبل از خواب، مکمل گلوتامین را میل کنید. مقدار توصیه‌شده برای مصرف گلوتامین در آغاز بهتر است به اندازه ۵ گرم در روز باشد، سپس با مشورت با مربی خود می‌توانید این مقدار را افزایش دهید. مطالعات روی مکمل‌های گلوتامین نشان داده که از دوز ۵ گرم تا ۴۵ گرم در روز می‌توانید از این اسید آمینه مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف گلوتامین برای لاغری

در مورد تاثیر گلوتامین برای لاغری هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل گلوتامین ممکن است بتواند بر کاهش وزن افراد تاثیر مبثت داشته باشد. اثر گلوتامین بر لاغری شاید به خاطر خاصیت ضدالتهابی آن باشد. همچنین تاثیر این اسید آمینه بر کنترل ترشح انسولین یا اثر قابل توجه آن بر سلامت روده و دستگاه گوارش نیز ممکن است در کاهش وزن کمک‌کننده باشد. بسیاری از ورزشکاران از این خاصیت گلوتامین در کنار تمرینات خود استفاده کرده و چربی دور شکم را کاهش می‌دهند.

بیشتر بدانید  خواص چای گل سرخ

در مورد بهترین زمان مصرف گلوتامین برای لاغری باید بگوییم بهتر است با یک متخصص تغذیه در این مورد مشورت داشته باشید. دوزی که معمولا برای مصرف مکمل‌های گلوتامین پیشنهاد می‌شود، تا ۵ گرم در روز است که می‌توانید آن را در چندین وعده مورد استفاده قرار دهید. اما در مطالعات محدودی که روی تاثیر گلوتامین بر لاغری انجام گرفته است، مشخص شده که با هدف کاهش وزن می‌توانید گلوتامین را در دوزهای بالاتری مانند ۳۰ گرم در روز استفاده نمایید.

بهترین زمان مصرف گلوتامین و کراتین

بسیاری از بدنسازان تمایل دارند مکمل‌های ورزشی را به صورت همزمان مصرف کنند. به طور مثال گلوتامین و کراتین هر دو از اسیدهای آمینه به شمار می‌روند و جزو مکمل‌های پرطرفدار بدنسازی محسوب می‌شوند. استفاده همزمان از مکمل گلوتامین و کراتین هیچ خطری برای بدن ندارد. معمولا اکثریت مربیان ورزشی بر این باروند که مصرف همزمان این دو مکمل بعد از اتمام تمرینات ورزشی می‌تواند به ریکاوری عضلات کمک کرده و انرژی از دست رفته را بازیابی کند.

اما برخی از متخصصان نیز پیشنهاد می‌دهند که کراتین و گلوتامین را در زمان‌های جداگانه مصرف کنید. بر این اساس بهترین زمان مصرف گلوتامین و کراتین به این صورت توصیه می‌شود که در ابتدای روز و قبل از شروع تمرین کراتین را مصرف نمایید و از گلوتامین پس از تمرینات استفاده کنید.

عوارض مصرف مکمل گلوتامین

در صورت استفاده کوتاه مدت از مکمل‌های گلوتامین با مقدار توصیه شده، این محصولات معمولا بدون عارضه هستند. اما در مورد مصرف طولانی مدت این مکمل‌ها هنوز تحقیقات انجام‌شده کافی نیستند. توصیه می‌کنیم که مصرف هر نوع مکمل ورزشی از جمله گلوتامین را با دوزهای پایین شروع کرده و به صورت تدریجی افزایش دهید. در این زمینه حتما با مربی ورزشی خود نیز صحبت کرده و مشورت بگیرید.

بیشتر بدانید  مکمل استئوکینون چیست و چه کاربردی دارد؟

در صورت مصرف مکمل‌های گلوتامین مطابق با مقادیر مجاز توصیه شده، عوارض جانبی ایجاد نخواهد شد. اما در موارد نادر ممکن است نشانه‌‎های زیر مشاهده شود:

  • حالت تهوع، استفراغ، درد و گاز معده
  • تورم دست و پا
  • درد عضلات یا مفاصل
  • سردرد، سرگیجه و احساس خستگی
  • بثورات پوستی و خارش خفیف
  • خشکی دهان و افزایش تعریق
  • آبریزش بینی

اگر پس از مصرف ال گلوتامین علائمی همچون تنگی نفس، تورم صورت یا دهان، درد قفسه سینه، تب و علائمی همچون سرماخوردگی داشته باشید، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

خرید مکمل ال گلوتامین

شما می‌توانید انواع مکمل‌های حاوی گلوتامین، شامل قرص، کپسول و پودر را از داروخانه‌ها تهیه کنید. برندهای مختلفی اقدام به تولید مکمل ال گلوتامین کرده‌اند که در ادامه به معرفی سه نمونه از محبوب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

پودر ال گلوتامین ادوای

این فرآورده با تامین اسید آمینه گلوتامین مورد نیاز ورزشکاران از تحلیل عضلات جلوگیری کرده و به ریکاوری سریع‌تر کمک می‌کند. از پودر ال گلوتامین ۳۰۰ گرمی ادوای می‌توان برای تسریع بازتوانی بدن پس از تمرینات و پیشگیری از تحلیل عضلانی استفاده کرد. این مکمل همچنین در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و باعث بهبود فرایند سنتز و تولید پروتئین می‌گردد. شما می‌توانید جهت خرید پودر گلوتامین ۳۰۰ گرمی ادوای از لینک زیر اقدام به سفارش نمایید:

قیمت گلوتامین ۳۰۰ گرمی ادوای

پودر ال گلوتامین ژن استار

گلوتامین ژن استار یکی دیگر از مکمل‌های محبوب ورزشکاران است که حاوی ال گلوتامین ۵ گرمی می‌باشد. از این پودر در بازیابی رشد و نگهداری از بافت عضلانی استفاده می‌شود. گلوتامین ژن استار در بازیابی رشد و نگهداری از بافت عضلانی موثر بوده و نقش مثبتی در افزایش عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند. جهت خرید پودر ۳۰۰ گرمی گلوتامین ژن استار از داروخانه آنلاین ریمونا روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید گلوتامین ژن استار

کپسول ال گلوتامین کارن

فرم دیگر مکمل‌های ال گلوتامین موجود در بازار به شکل کپسول است. کپسول ال گلوتامین پی ان سی کارن، حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم ال-گلوتامین، استئارات منیزیم و ژلاتین می‌باشد. از این کپسول جهت افزایش کارایی بدن و پیشگیری از بروز خستگی استفاده می‌شود. همچنین باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی شده و درصد پروتئین بدن را افزایش می‌دهد. جهت خرید قرص گلوتامین کارن از ریمونا به آدرس زیر مراجعه نمایید:

خرید قرص گلوتامین کارن

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cart
Your cart is currently empty.